OffPage optimalisatie omvat alle maatregelen buiten de eigen pagina. Bovenal gaat het vandaag de dag nog steeds om het verzamelen van backlinks. Dat zijn links die vanaf de website van een derde naar de eigen website verwijzen. Google beoordeelt dergelijke links als aanbevelingen voor de gelinkte doelpagina. Op lange termijn kan dit een effect hebben op de ranking in de zoekresultaten van Google en maakt het uw site beter vindbaar op het web. In het verleden werd echter vaak geprobeerd Google te misleiden. Dit gebeurde bijvoorbeeld door het plaatsen van spam-achtige links door webmasters.
Hierdoor werden de richtlijnen strenger, waardoor de invloed van een link niet per se positief hoeft te zijn. Toch zijn er ook vandaag nog verschillende linkbuildingstrategieën en linktypes die de ranking verbeteren. Aan de andere kant zijn er echter de methoden die negatief worden beoordeeld of in het ergste geval zelfs door Google worden bestraft. Bij moderne en Google-conforme linkmarketing is het daarom belangrijk dat u let op de kwaliteit en een gerenommeerde herkomst van de backlinks.
Terug naar de basis - Wat is een link eigenlijk?
Hyperlinks - of kortweg links - zijn verwijzingen tussen twee webpagina's. Hiermee kunt u van de ene webpagina naar de andere springen. De elementaire onderdelen van een link zijn:
- Het startpunt, dat is de pagina waarop de link wordt geplaatst.
- Het linkdoel, d.w.z. de pagina of doelpagina die op het startpunt is gelinkt.
- De klikbare linktekst, ook wel ankertekst genoemd.
Links worden echter niet alleen gebruikt om twee webpagina's met elkaar te verbinden, maar kunnen ook verwijzen naar video's, afbeeldingen, animaties of bestanden. Bovendien kunnen ze zelfs een download teweegbrengen of andere acties starten. Het belangrijkste doel van een link is de gebruiksvriendelijkheid te vergroten, omdat de gebruiker heel gemakkelijk toegang krijgt tot relevante aanvullende informatie of verdere inhoud.